Program |
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 |
Priorytet 10. |
Edukacja |
Działanie 10.02. |
Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej |
Poddziałanie 10.02.01 |
Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej - konkursy horyzontalne – tryb nadzwyczajny
|
Nr Projektu
|
RPDS.10.02.01-02-0002/22
|
Wartość projektu 1 311 925,63 Dofinansowanie Wkład UE 1 115 136,72
Celem głównym projektu jest wzrost kompetencji kluczowych i umiejętności niezbędnych na rynku pracy (rozumianych również jako umiejętność komunikowania się w j. polskim) oraz zwiększenie szans edukacyjnych i zniwelowanie deficytów u uczniów zobowiązanych do kontynuowania obowiązku szkolnego, którzy przybyli z Ukrainy do Polski w wyniku emigracji z terenów objętych działaniami wojennymi. Projekt realizowany jest w okresie: 01.03.2023 r.- 30.11.2023 r. i jest skierowany do uczniów wszystkich pięciu szkół podstawowych, którzy przybyli legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od dnia 24 lutego 2022 r. oraz do uczniów polskich w tych szkołach jak również do nauczycieli tychże szkół. Wsparcie zostanie udzielone w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024. Udział w Projekcie jest bezpłatny - koszty związane z realizacją form wsparcia współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Oferowane formy wsparcia
Szkoła podstawowa nr 1:
1) Zadanie 1 - Zajęcia o charakterze integracyjnym – basen,
2) Zadanie 2 - Zajęcia o charakterze integracyjnym - warsztaty ceramiczne,
3) Zadanie 3 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów teatralnych,
4) Zadanie 4 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów plastycznych,
5) Zadanie 5 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów muzycznych,
6) Zadanie 6 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów filmowych,
7) Zadanie 7 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów robotyki i druku 3D,
8) Zadanie 8 - Wyjazd integracyjny w formie tzw. „zielonej szkoły” dla kl. I - III
(5 dni),
9) Zadanie 9 - Wyjazd integracyjny w formie tzw. „zielonej szkoły” dla kl. IV - VIII
(7 dni),
10) Zadanie 10 - Pozaszkolne zajęcia o charakterze integracyjnym - jednodniowa wycieczka do Wrocławia - Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Kusocińskiego
w Bolesławcu
Szkoła podstawowa nr 2:
11) Zadanie 1 - Zajęcia o charakterze integracyjnym – basen,
12) Zadanie 2 - Zajęcia o charakterze integracyjnym - warsztaty ceramiczne,
13) Zadanie 3 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów teatralnych,
14) Zadanie 4 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów plastycznych,
15) Zadanie 5 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów muzycznych,
16) Zadanie 6 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów filmowych,
17) Zadanie 7 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów robotyki i druku 3D,
18) Zadanie 8 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów krawieckich
19) Zadanie 9 - Wyjazd integracyjny w formie tzw. „zielonej szkoły” dla kl. I - III
(5 dni),
20) Zadanie 10 - Wyjazd integracyjny w formie tzw. „zielonej szkoły” dla kl. IV - VIII
(7 dni),
21) Zadanie 11 - Pozaszkolne zajęcia o charakterze integracyjnym - jednodniowa wycieczka do Wrocławia - Szkoła Podstawowa nr 2 w Bolesławcu
Szkoła podstawowa nr 3:
22) Zadanie 1 - Zajęcia o charakterze integracyjnym – basen,
23) Zadanie 2 - Zajęcia o charakterze integracyjnym - warsztaty ceramiczne,
24) Zadanie 3 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów teatralnych,
25) Zadanie 4 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów plastycznych,
26) Zadanie 5 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów muzycznych,
27) Zadanie 6 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów robotyki i druku 3D,
28) Zadanie 7 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów krawieckich
29) Zadanie 8 - Wyjazd integracyjny w formie tzw. „zielonej szkoły” dla kl. I - III (5 dni),
30) Zadanie 9 - Wyjazd integracyjny w formie tzw. „zielonej szkoły” dla kl. IV - VIII (7 dni),
31) Zadanie 10 - Pozaszkolne zajęcia o charakterze integracyjnym - jednodniowa wycieczka do Wrocławia - Szkoła Podstawowa nr 3 im. Armii Krajowej w Bolesławcu
Szkoła podstawowa nr 4:
32) Zadanie 1 - Zajęcia o charakterze integracyjnym – basen,
33) Zadanie 2 - Zajęcia o charakterze integracyjnym - warsztaty ceramiczne,
34) Zadanie 3 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów teatralnych,
35) Zadanie 4 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów plastycznych,
36) Zadanie 5 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów muzycznych,
37) Zadanie 6 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów filmowych,
38) Zadanie 7 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów robotyki i druku 3D,
39) Zadanie 8 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów krawieckich
40) Zadanie 9 - Wyjazd integracyjny w formie tzw. „zielonej szkoły” dla kl. I - III (5 dni),
41) Zadanie 10 - Wyjazd integracyjny w formie tzw. „zielonej szkoły” dla kl. IV - VIII (7 dni),
42) Zadanie 11 - Pozaszkolne zajęcia o charakterze integracyjnym - jednodniowa wycieczka do Wrocławia - Szkoła Podstawowa nr 4 im. Jana Matejki w Bolesławcu
Szkoła podstawowa nr 5:
43) Zadanie 1 - Zajęcia o charakterze integracyjnym – basen,
44) Zadanie 2 - Zajęcia o charakterze integracyjnym - warsztaty ceramiczne,
45) Zadanie 3 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów teatralnych,
46) Zadanie 4 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów plastycznych,
47) Zadanie 5 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów muzycznych,
48) Zadanie 6 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów filmowych,
49) Zadanie 7 - Zajęcia z zakresu j. polskiego w formie integrujących warsztatów robotyki i druku 3D,
50) Zadanie 8 - Wyjazd integracyjny w formie tzw. „zielonej szkoły” dla kl. I - III (5 dni),
51) Zadanie 9 - Wyjazd integracyjny w formie tzw. „zielonej szkoły” dla kl. IV - VIII (7 dni),
52) Zadanie 10 - Pozaszkolne zajęcia o charakterze integracyjnym - jednodniowa wycieczka do Wrocławia - Szkoła Podstawowa nr 5 im. Aleksandra Janowskiego w Bolesławcu
Nauczyciele szkół podstawowych:
53) Zadanie 1 – Szkolenie celem którego będzie zdobycie i/lub doskonalenie wiedzy na temat tworzenia się depresji i niskiej samooceny, poznanie metod pracy z osobą w depresji, z niską samooceną, z uczniami doświadczającymi traumy, rozwijanie szacunku dla osób z problemami natury psychicznej. Szkolenie umożliwi dostarczenie wielu informacji i praktycznych wskazówek dotyczących organizacji procesu dydaktyczno - wychowawczego z dziećmi prezentującymi zachowania będące efektem doznanej traumy związanej z działaniami wojennymi na terenie ich ojczyzny.
54) Zadanie 2 - Szkolenie celem którego będzie praca w sytuacjach konfliktowych, jakie zdarzają się na co dzień między młodymi ludźmi. Szkolenie pozwoli tym samym uzyskać nauczycielom odpowiedź na pytania takie jak: Jak efektywnie zarządzać konfliktem w klasie w sytuacji różnic kulturowych. Planowane do nabycia umiejętności to rozwijanie u uczniów umiejętności dojrzałego wyrażania emocji z uwzględnieniem doświadczeń imigracyjnych, prowadzenie praktycznych mediacji w sytuacji konfliktu w klasie, wsparcie uczniów w budowaniu samodzielności i sprawczości w sytuacjach kryzysowych.
Zadania dla wszystkich uczniów:
55) Na zakończenie projektu planowany jest spektakl, który stanowić będzie podsumowanie warsztatów teatralnych organizowanych w ramach projektu. Uczniowie zarówno z Ukrainy, jak i Polski zyskają możliwość ukazania innym uczniom swoich zdolności artystycznych, zaprezentowania wspólnie wymyślonego widowiska. W odniesieniu do wszystkich uczniów (zarówno wcielających się w rolę aktorów i aktorek, jak i widowni), jako cele uczestnictwa w spektaklu należy wskazać: podniesienie kompetencji kulturalnych w zakresie odbioru sztuki i kulturalnego zachowania podczas występu, umożliwienie kontaktu ze sztuką, nauka szacunku i tolerancji do innych osób (uszanowanie tego, że inni uczniowie poświęcili czas i przełamali swoją tremę, aby przygotować wystąpienie), uwrażliwienie na piękno, wzbogacenie słownictwa języka polskiego. W kosztach zadania uwzględniono koszt wynajmu sali na potrzeby organizacji spektaklu, jak i koszt obsługi technicznej (nagłośnienie, oświetlenie) oraz materiały scenograficzne.