w całości finansowanego z budżetu Gminy Miejskiej Bolesławiec, realizowanego w ramach Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2022-2025.
Program realizowany był od lutego do grudnia 2024 r., wzięło w nim udział 2890 uczniów z klas 1-3 bolesławieckich szkół podstawowych. Celem głównym projektu było przeciwdziałanie zjawisku cyberprzemocy oraz wszelkim zagrożeniom płynącym z szeroko rozumianych uzależnień od Internetu, poprzez organizowanie dzieciom czasu wolnego offline. Idealnym podsumowaniem programu był spektakl Teatru Maska z Krakowa pn. "Miś marzy skrycie o przyjacielu celebrycie".
Biblioteka aktywizowała dzieci do poszukiwania alternatywnych form spędzania czasu wolnego oraz nakłaniała do zmniejszania aktywności w mediach społecznościowych, minimalizowania czasu spędzanego w wirtualnym świecie gier poprzez:
- upowszechnianie wiedzy dotyczącej problematyki uzależnień behawioralnych;
- prowadzenie działań edukacyjnych na temat zagrożeń wynikających z nieprawidłowego korzystania z mediów cyfrowych (m. in. cyberprzemoc – hejt, mowa nienawiści i nękanie, niebezpieczne treści i uzależnienie, infoholizm);
- rozmowy i edukację w zakresie bezpiecznego korzystania zasobów Internetu, aby w pełni wykorzystać jego potencjał;
- dbanie o rozwój cyfrowych kompetencji dziecka;
- rozwijanie umiejętności życiowych dzieci (strategie wiodące);
- prowadzenie zajęć o charakterze profilaktycznym, mających na celu zapobieganie zachowaniom ryzykownym oraz trudnym sytuacjom, jakie mogą pojawić się w życiu dzieci;
- prowadzenie zajęć o charakterze rekreacyjnym w Centrum Wiedzy, integrujące dzieci i uczące współpracy w grupie (strategie uzupełniające);
- prowadzenie zajęć o charakterze proekologicznym, połączonych z nabywaniem umiejętności korzystania i dbania o najbliższe otoczenie i naturę w Miejskim Centrum Edukacji Ekologicznej;
- prowadzenie zajęć czytelniczych, wykorzystujących bogaty księgozbiór biblioteczny, zapewniających wszechstronny rozwój dzieci;
- prowadzenie zajęć plastycznych, rozwijających umiejętności manualne i małą motorykę, umożliwiających ćwiczenie kreatywnego myślenia, uwrażliwiających na piękno, rozwijających wyobraźnię;
- prowadzenie zajęć biblioterapeutycznych – odpowiednio dobrana literatura może być nie tylko drogowskazem rozwiązania problemów, ale także wypełni wolny czas.
Zajęcia profilaktyczne proponowane przez bibliotekę odnosiły się m.in. do takich umiejętności życiowych jak: porozumiewanie się z innymi i rozwiązywanie problemów interpersonalnych, nawiązywanie i podtrzymywanie relacji z rówieśnikami, rozpoznawanie i wyrażanie emocji, samokontrola i radzenie sobie ze stresem, asertywność w tym rozpoznawanie i odpieranie presji skłaniającej do używania substancji psychoaktywnych, dbanie o własne bezpieczeństwo, kształtowanie poczucia własnej skuteczności i pozytywnego obrazu siebie, wspieranie uczniów w nauce i wzmacnianie aspiracji związanych z osiągnięciami szkolnymi.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za wspólną przygodę!
Wystawę z realizacji programu można obejrzeć na parterze, w godzinach otwarcia biblioteki. Zapraszamy! (info MBP-CW)