Obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka przybrały w tym roku formę projektu, którego koordynatorem był opiekun Samorządu Uczniowskiego - Adrian Banyś.
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF to wydarzenie, które jednoczy wszystkie dzieci na świecie. Tego dnia w wielu krajach podejmowane są wspólne inicjatywy w celu okazania wsparcia i solidarności z dziećmi, których prawa nie są respektowane. Rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka to dzień radosny, ale z poważnym przesłaniem. UNICEF inicjuje projekty, których celem jest upowszechnienie wiedzy o prawach dziecka. To okazja, aby zwrócić uwagę społeczeństwa na trudną sytuację dzieci w różnych zakątkach świata, gdzie prawa są łamane, bądź nie są przestrzegane. Ten rok jest trudny dla nas wszystkich, ale wyjątkowo trudny dla dzieci w miejscu, w którym, jeszcze przed epidemią koronawirusa, sytuacja była tragiczna. Takim miejscem jest Jemen - kraj, w którym od lat trwa największy kryzys humanitarny XXI wieku. Najbardziej bezbronnymi jego ofiarami są dzieci, tracące szansę na szczęśliwe dzieciństwo.
W związku z sytuacją epidemiczną w kraju szkolne obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka zostały przeprowadzone w trybie zdalnym. Społeczność szkolna włączyła się w akcję pomocową na rzecz dzieci w Jemenie i zrealizowała ciekawe przedsięwzięcia. Jednym z nich była akcja „Wspólna podróż po Jemenie” dotycząca zapoznania dzieci z trudną i ciężką sytuacją ich rówieśników w tym kraju, podczas wspólnego oglądania prezentacji przygotowanej przez UNICEF w czasie zajęć on-line oraz w domu z najbliższymi. Kolejnym krokiem akcji była rozmowa o tym, co powinno się zmienić, aby prawa dzieci w Jemenie były respektowane.
Wspólne działania klas I-VIII zmierzały do zaznajomienia uczniów z ich prawami. Wszystkie klasy wraz z wychowawcami poznały prawa dzieci w oparciu o przygotowane przez UNICEF materiały informacyjno-edukacyjne. Z kolei w ramach akcji „Lepszy świat dla dzieci w Jemenie” uczniowie kl. IV-VIII wykonali prace plastyczne oraz graficzne obrazujące wizję lepszego świata dla dzieci w tym kraju. Wszystkim działaniom towarzyszyła wystawa on-line pod hasłem „Pomoc dla Jemenu”. Można było ją podziwiać na stronie internetowej szkoły oraz platformie „Google Classroom”. Przygotowane na tę okazję prace potwierdziły, iż prawa wszystkich dzieci na świecie nie są uczniom obojętne.
Kolor organizacji UNICEF symbolizuje jedność z młodymi ludźmi na całym świecie. Dlatego społeczność szkolna pamiętała o kolorze niebieskim, który jest symbolem solidarności ze wszystkimi dziećmi na świecie, również tymi, których prawa nie są przestrzegane.
Samorząd Uczniowski wraz z opiekunami - Adrianem Banysiem i Agnieszką Markowicz, przygotował na tę uroczystość cykliczne spotkania on-line z klasami, w czasie których uczniowie zostali zaznajomieni z prawami dziecka opisanymi w poszczególnych Artykułach Konwencji. Zdobyta wiedza stała się punktem wyjścia do przeprowadzenia wśród uczniów debaty „Czy znasz swoje prawa?”.
W ramach poszczególnych działań pedagodzy zaproponowali uczniom liczne aktywności, jakie dają nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne. Dzieci rozwiązywały quiz on-line pt. „Sprawdź, co wiesz o prawach dziecka”, przygotowany przez UNICEF. Pytania poświęcone zagadnieniom praw dziecka, nawiązujące do sytuacji dzieci w Jemenie, okazały się doskonałym sposobem na wspólną naukę w trybie zdalnym oraz w domu.
20 listopada to szczególna data, która powinna kierować naszą myśl ku dzieciom i ich prawom. (info SP nr 3)
{gallery}info/2020/12/unicef{/gallery}