-To było trudne przedsięwzięcie. Nigdy statek tej wielkości z niebezpiecznym ładunkiem nie wchodził do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu. Wszystko było pierwszy raz – mówi Jacek Pietraszkiewicz, prezes Zarządu NavSim Polska z Bolesławca – To wielka jednostka (315 m długości, 50 szerokości i 12m zanurzenia). Do tej pory maksymalny statek jaki kiedykolwiek wchodził na tor Szczecin-Świnoujście był o blisko 100 m krótszy. Pikanterii dodaje fakt, że wszystkie systemy nawigacyjne przez półtora roku tworzone i współtworzone przez inżynierów NavSim z Bolesławca musiały tego dnia zadziałać wspólnie i całkowicie bezawaryjnie. W Polsce nie było nawet takiej jednostki, na której można było przećwiczyć manewry. Całe szkolenie odbyło się na symulatorach Akademii Morskiej w Szczecinie ale rzeczywistość nie potwierdziła symulacji – dodaje Pietraszkiewicz.
Bolesławianie budowali systemy nawigacyjne dla Urzędu Morskiego w Szczecinie od ponad roku (http://szczecin.tvp.pl/22648651/wiecej-swiatla-dla-polskich-portow-odc-4). W tym samym czasie tworzyli własne, bardzo precyzyjne, bazujące na systemach satelitarnych, przyrządy pomiarowe do autonomicznego pomiaru ruchu statku. To właśnie za pomocą tych systemów AL NUAMAN został precyzyjnie zacumowany. W tyle zostawili firmy z Hiszpanii, Danii i Nowej Zelandii.
-To wielki honor i jeszcze większa odpowiedzialność dla całego zespołu bolesławieckich inżynierów i programistów – mówi Pietraszkiewicz – Mam nadzieję, że to początek ciekawej przygody. Już dziś rozmawiamy z firmami amerykańskimi i katarskimi o tworzeniu dla nich w Bolesławcu działu badawczo rozwojowego. Mamy świetny zespół. Dobry… bo w całości złożony z bolesławian.
NavSim Polska oraz dwie inne firmy z Bolesławca (Reos i Smartbud) w całości zaprojektowały i wykonały prace związane z nawigacyjną technologią IT. Smartbud wybudował dwie nowoczesne serwerownie w historycznych obiektach Urzędu Morskiego, a Reos wyposażył je całkowicie w systemy elektroenergetyczne, monitoringu i kontroli dostępu. Tak przygotowane pomieszczenia NavSim wyposażył w nowoczesne urządzenia serwerowe. Ponadto NavSim zbudował pierwsza na świecie Morską Stację Referencyjną RTK z uwzględnieniem zasad Integrity Monitor, wyposażył 8 statków pomiarowych i stawiaczy pław w precyzyjne, morskie systemy nawigacyjne. Ale największą pracę NavSim włożył w budowę nowoczesnego i innowacyjnego systemu monitoringu pracy, synchronizacji i alarmowania blisko 200 znaków rozstawionych na przestrzeni 100 km.
Wszystkie prace zostały zakończone i odebrane w terminie. Wartość kontraktu to ponad 6 mln zł. NavSim Polska jest podatnikiem bolesławieckim, więc wszystkie należności z tego tytułu zostaną.. w Bolesławcu. (infoi zdjęcia operacyjneNavSim)
{gallery}info/2015/12/nav_sim{/gallery}