Cele główne projektu to: rozszerzenie współpracy i rozwój przyszłego partnerstwa pomiędzy transgranicznymi placówkami; poznanie funkcjonowania placówek przedszkolnych oraz podobieństw i różnic w systemie edukacji i wychowania po obu stronach granicy; rozwijanie aktywności poznawczej dziecka poprzez organizowanie warunków do prowadzenia działań badawczych, rozwijania zainteresowań poznawczych oraz do czerpania radości w odkrywaniu nowego; poszerzanie oferty edukacyjnej po obu stronach granicy o zajęcia specjalistyczne, wspomagające rozwój dzieci - podnoszenie ich kompetencji i umiejętności.
Projekt koncentrował się na wspólnych działaniach, które opierały się na organizacji spotkań integracyjnych dzieci oraz całego personelu placówek przedszkolnych z Polski i Czech. - Wspólnie bawiliśmy się, uczyliśmy i pracowaliśmy podczas wizyt w Libercu, Szklarskiej Porębie, Brzeźniku oraz Bolesławcu. Do tej pory w ramach projektu odbyły się trzy spotkania: "IQLANDIA" - zajęcia badawcze dla dzieci w IQ PARKU w Libercu ; polsko - czeskie warsztaty w Szklarskiej Porębie dla nauczycieli na temat "Metod projektów badawczych dla dzieci w wieku przedszkolnym”; Mali badacze w "Średniowiecznym Grodzie" w Brzeźniku - zajęcia edukacyjne. Spotkanie w CIK „Orzeł” to zakończenie i podsumowanie projektu „Mały badacz i odkrywca wyrusza w świat”- festiwal dziecięcych talentów - informuje Krystyna Gerwatowska, dyrektor Miejskiego Przedszkola Publicznego nr 2.
Podczas spotkania w CIK „Orzeł” w Bolesławcu (13.06.2017 r.) polskie i czeskie przedszkolaki miały sposobność zaprezentowania swych tanecznych i wokalnych uzdolnień, ukazując w spektaklu „ Mały badacz i odkrywca wyrusza w świat” elementy kultury i folkloru kraju czeskiego partnera i innych inspirujących swą odmiennością państw. Festiwalowi towarzyszyły pokazy eksperymentów z wodą
i magicznymi płynami, podczas których nie zabrakło efektownych wybuchów i rozbłysków.
- Te proste doświadczenia przeprowadzone przez przedszkolaków oraz naszych niezawodnych rodziców, wprowadzą najmłodszych w świat skomplikowanej fizyki i chemii. Mamy nadzieję, że zainspirują one dzieci do dalszych twórczych poszukiwań i rozwoju aktywności poznawczej – podkreśla K. Gerwatowska.
Pierwsze, inauguracyjne spotkanie odbyło się 30 listopada 2016 r. w Czechach, w Libercu. Tu przedszkolaki przeniosły się w świat oszałamiających eksperymentów i inteligentnej zabawy .Spotkały mówiącego robota-humanoida, wzięły udział w prawdziwym treningu kosmonautycznym, spróbowały symulacji huraganu i trzęsienia ziemi. Odwiedziły ekspozycje z mnóstwem interaktywnych eksponatów z astronomii, nanotechnologii, fizyki, chemii i techniki.
Kolejne działanie odbyło się w dniach 04-05.03.2017 r. w Szklarskiej Porębie. Były to warsztaty z zakres "Metod projektów badawczych dla dzieci w wieku przedszkolnym” dla personelu MPP nr 2 Bolesławcu i Materska Skola z Liberca "
Podczas szkolenia realizowane były następujące bloki tematyczne:
• Taniec nie zna granic – poznajemy tańce innych narodów.
• Otwórz swój mózg – zostań małym badaczem i eksperymentuj
• Gdzie ukrywają się dźwięki? – zabawy z instrumentami perkusyjnymi, bum, bum rurki.
• Matematyka jest łatwa –proste ćwiczenia i działanie matematyczne z odrobiną humoru.
• Ty też możesz zostać artystą – odkrywamy świat kolorowych farb
• Worek różności – gry i zabawy na twórcze działania, logiczne myślenie i współpracę w grupie.
Podczas następnego spotkania w dniu 24.05.2017 r. dzieci z MPP nr 2 oraz Libereckiej Materskiej Skoly uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych w Grodzie Średniowiecznym w Brzeźniku .
Przedszkolaki aktywnie uczestniczyły w następujących warsztatach:
• ceramicznych: gdzie wysłuchały prelekcji na temat garncarstwa, obejrzały pokaz gotowych wyrobów z gliny, a w części praktycznej warsztatu - same lepiły naczynia z gliny,
• w warsztatach średniowiecznych kulinariów: tu przedszkolaki wysłuchały prelekcji na temat życia codziennego Słowian, dzięki, której dowiedziały się jakie jadano potrawy, jak zdobywano pożywienie, co uprawiano, hodowano i jak przechowywano żywność. Dzieci mieliły ziarna na specjalnie przygotowanych kamiennych żarnach, a na koniec uformowały i upiekły podpłomyki.
• w warsztatach z łucznictwa: dzieciom przybliżony został temat uzbrojenia, metod polowań i obrony osady. Dowiedziały się jak udomowiano zwierzęta, w część praktycznej rzucały toporem i strzelały z łuku.